Формування самостійності у дітей
Напевно
кожен батько бажає бачити свою дитину успішним у майбутньому: у навчанні, на
виробництві. «Цеглинки розвитку» створюються не відразу, вони з'являються ще в
ранньому віці. Від спільних зусиль при взаємодії педагогів, батьків і дітей.
Успішність дитини у багатьох видах діяльності залежить від здатності проявити
самостійність, керувати своїми діями, домагатися поставлених цілей, які
ставляться перед дитиною у вихованні та навчанні. Все це набувається поступово
і тільки з допомогою дорослого, батька. Щоб допомогти дитині придбати перераховані
раннє навички, потрібно знати, як в залежності від вікових особливостей
формується самостійність, управління дій.
1. Мова як регулятор поведінки
У 3-4 роки
мова дорослого є регулюючою. Щоб дитина розуміла нас, наші вимоги, вказівки:
вони повинні бути чіткими, конкретними і не тривалими за змістом. По словесній
інструкції дитина ще не може виконувати складні дії. Можна давати їх
покроковими інструкціями, де перехід від одних дій до інших.
2. У пізнавальній сфері за допомогою активності зору, слуху,
тактильних відчуттів тіла, рук, ніг, дитина не може тривалий час
підпорядковувати свою увагу і поведінку правилами запропонованих дорослими.
Звідси, необхідно розвивати у дитини пізнавальний інтерес до тривалих видами
діяльності, які вимагають спостережливості, посидючості. Формуйте у дитини
інтерес до об'єктів природи, вчить спостерігати за змінами в природі. Вчіть
фіксувати увагу дитини на зміни, які відбуваються в найближчій обстановці, на
столі, в кімнаті. При тривалої розумової, фізичної навантаження дитина
втомлюємо.
Пам'ятайте,
по програмним завданням, у вихованні та навчанні під редакцією Васильєвої, у
дітей 2 молодшої групи заняття тривають до 10 хвилин (коли дитина проявляє
особливий інтерес до якоїсь діяльності, то можна виходити від його бажання).
Перші 5
хвилин дитина може бути більш уважним. Наступні 7-8 хвилин дитина починає
відволікатися, він не може довго зберігати нерухому позу і слухати вас. Якщо ви
бажаєте продовжувати спільні заняття, дозвольте дитині переключити увагу. Дайте
їй розслабитися, зняти напругу на 2 - 3 хвилини на рухомі дії. Це може бути
зарядка, гра для окремих частин тіла (рук, ніг, пальчиків). Потім дитина з
новими силами стане сприймати подальші спільні бесіди, гри. Дитина 3 - 4 років
особливо потребує, щоб його увагу і сприйняття активізували, направляли і
стимулювали.
3. У вихованні і навчанні
враховуйте вікові особливості дітей. У 2,2 - 3 роки дитина усвідомлює себе як окремої
людини, відмінного від дорослого, формується образ «Я» (з допомогою дорослого).
Дитина прагне бути самостійною. Так дозвольте дитині бути самостійним, успішним
в тій діяльності, до якої він може впоратися сам. (Приклад: культурно -
гігієнічні навички). Щоб дитина прагнула бути самостійним, виконував дії, які
йому під силу:
- слухати
дорослого;
- виконувати
прості прохання, доручення;
- умів
наслідувати, повторювати елементарні рухи в грі, дії з іграшками, предметами;
заохочуйте
похвалою, подбадриванием, створюйте маленькі ігрові сюрпризи. Коли дорослий
вимагає від дитини, пам'ятайте, що йому не так легко це зробити і
зорієнтуватися. Він прагне опановувати правилами (але не завжди), переносить
вимоги у різні ситуації.
• Не варто
переживати і наполегливо вимагати від дитини виконувати всі ваші вказівки. У
цьому віці діти більше спираються на свої особисті, егоїстичні інтереси.
• Поставлену
мету завдання або доручення, дитина може підмінити на свою (відповідає віку).
Приклад: батьки попросили дитину намалювати паркан, а він намалював траву,
дощик.
• Виконання
дій дитини у певних видах діяльності (приклад: вміння слухати розповідь,
пізнавати щось нове, культурно-гігієнічні навички, бажання займатися творчістю,
конструювати з кубиків споруди, ліпити з пластиліну) залежить:
- від
особистої зацікавленості;
- від умінь,
які сформувалися за допомогою дорослих; -від умінь дорослого зацікавити дитину
до певної діяльності за допомогою ігрових прийомів, методів заохочення,
похвали.
• Гра та ігрові прийоми є кращою стимуляцією для формування
самостійності, управлінням дій.
У рухливих
іграх вчіть дитину нескладних рухів за зразком.
Показуйте і навчайте дитину взаємодіяти з предметами конструкторами, розбірними
іграшками. При цьому зверніть
увагу, як дитина ставиться до труднощів, якщо у нього щось не виходить:
- швидко
втрачає свій інтерес і кидає займатися діяльністю (потрібно розібратися в чому
справа) дитина за віком втомлюємо, або погано себе почуває, можливо йому важка
ця діяльність і потрібно не раз дитині показати і навчити в певній діяльності;
знання, які даються можуть бути не за віком; у дитини відсутня завзятість,
наполегливість а це важлива якість при навчанні; - дитина нервує і при цьому не
просить допомоги дорослого (дитина можливо прагне бути самостійною, але вигляду
малих знань, навичок йому важка діяльність, вчіть словесно дитини звертатися за
вашою допомогою);
•
Пам'ятайте, саме у цьому віці дорослий зразок для наслідування.
Дитина
прагне копіювати ваші дії з іграшками, предметами. У настільних іграх, при
взаємодії з іграшками, розігруйте сюжет гри, спонукайте дитину уважно стежити
за зразком дій. Щоб дитина міг повторювати за вами.
4. Виховуйте
культурно-гігієнічні навички
•
Продовжуйте вчити дітей під контролем дорослого самостійно мити руки перед
їжею, після прогулянки.
•
Допомагайте і спрямовуйте дитину до звичкою бути охайним, акуратним.
Під час прийому
їжі, при одяганні, зняття одягу і складанні її в певне місце.
• Привчайте
дитину користуватися індивідуальними предметами (носовичок, серветки, рушник,
гребінець) і складати їх у належне місце.
Від того як
ся культурно-гігієнічні навички сформується звичка і ставлення до трудової
діяльності. Вміння працювати розвиває характер і цілеспрямованість, прагнення
доводити поставлену мету до кінця.
Все це
створює благодатний грунт при формуванні пізнавального інтересу до
інтелектуальної діяльності.
«Пам'ятайте філософську думку: «Посієш насіння
звички, зійдуть сходи поведінки, від них пожнеш характер»
Все
у ваших руках шановні батьки!
Немає коментарів:
Дописати коментар